Alager
Kdysi velmi oblíbená karetní hra, původem z Francie. Každý z hráčů obdrží 3
karty a poslední 3 se rozloží otevřeně do prostřed stolu. Zbytek tvoří zakrytý
talón, z něhož si hráči střídavě odebírají po jednom svrchním listu, vyjma
případu, kdy mohou měnit jednu nebo všechny tři vyložené karty za karty z ruky.
Cílem je vylepšení bodových hodnot svých karet. Počítají se jen karty jedné
barvy a to od dvojky do desítky podle hodnoty, každá figura deset a eso
jedenáct. Nikdo není nucen měnit a k pokračování hry se dává sousedovi pokyn
slovem dále. Projde-li bez výměny celé kolo, nahradí se všechny tři vyložené
karty znovu z talónu a zastrčí se dospod. Hráč, který je spokojen s docílenými
hodnotami, ohlásí dost, ostatní hráči mohou ještě jednou měnit, načež dojde k
zúčtování bodů. Hráč s nejmenším počtem bodů obdrží trestný bod. Dosažením
předem určeného počtu bodů hráč vypadá ze hry. Hraje se pak dohrou poslední
dvojice hráčů.
Výjimku v počítání tvoří kombinace stejnobarevné dámy, krále a esa s hodnotou
31, zvaná ALAGER, která se ihned hlásí a je odměněna odpisem jednoho bodu.
Ostatní už nemohou měnit a hráč s nejmenším počtem hodnot prohrává bod.
Diplomacie
Mapa světa je rozdělená na státy. Každý hráč vlastní jednu velmoc. Na různých
teritoriích má vojenské jednotky. Hra probíhá po kolech. Každé kolo má 3 etapy:
napsání pokynů pro tahy jednotek, řešení kolizí a debata mezi hráči o strategii.
Úkoly jsou hráčům na začátku tajně určeny (zabrat nějaký kontinent, zničit
někoho jiného...). Hra končí v okamžiku, kdy někdo splní svůj úkol. Hráči se
nesmí izolovat, jinak by je ostatní zničili. Musejí se vzájemně domluvit, kdo na
koho.
Investice
Hráči jsou kapitalisté vlastnící továrny na stroje, suroviny, jídlo, energii;
tyto suroviny a peníze. Každé kolo se dělí na jaro (nákup a prodej továren a
surovin), léto (výrobu v továrnách) a zimu (volný obchod, stanovení nových cen
podle zájmu trhu).
Úkolem hráčů je vymyslet optimální strategii, sdružit se do skupinek a vyznat se
ve strašném chaosu. Obvykle jsou 4 stoly se 4 odvětvími průmyslu. Je nutno
vyrobit hrozně moc papírků (peníze, suroviny, továrny). Továrny mají omezenou
životnost, jsou přesně daný výrobní vzorce. Nákup a prodej od státu jsou
nevýhodné v poměru 2:1. Jeden člověk je šéf určuje ceny, prognózy do budoucna
(všechno na tabuli). Je možné podplácet organizátory.
Kytičky
Na čtverečkovaném či šestiúhelníkovém papíře jsou vyznačeny půdní oblasti a
vzduch. Každý hráč staví nějakou kytičku. Hráči se střídají po tazích. V každém
tahu se vypočítá, kolik minerálů a celulózy kytička získá ze svých kořenů a
lístků. Z nich si pak může hráč přistavět další kořeny (pouze na půdě), lístky,
cestičky (maximálně 3 políčka daleko), zásobníky (na přebytečný materiál), různé
zbraně na jedno nebo více použití, bomby, slizomet, slizolamy, ...
Pravidla jsou velice variabilní a je možno je vymyslet vždy znovu. Hra se
rozvíjí exponenciálně do doby, než se začne bojovat. Pak začne trvat strašně
dlouho kvůli tahanicím mezi soupeři. Je nutno navrhnou ceny tak, že na zbraně je
potřeba hodně minerálů, které se získávají v kořenech, které mohou růst pouze v
půdě, takže probíhá boj o půdu.
Lodě na grafu
Je nakreslen graf. Vrcholy jsou zde ostrůvky, hrany povolené trasy. Na každém
ostrůvku je číslo určující počet ropy, které tam nalezneme a na hraně počet
ropy, kterou tam spálíme při převozu.
Úkolem hráčů je dojet s počátečním množstvím ropy na druhý konec herního plánu.
Čeká se na všechny, bere se celkové pořadí. V každém tahu nejprve každý napíše,
kterým směrem vypluje a pak se zjišťují kolize. Při kolizi mají hráči 1-3 minuty
na to, aby se dohodli, jinak nikdo nevypluje nikam. Startovní pozice je rovněž
určována dohodou (každý napíše, kde chce startovat a pak se řeší kolize). Je
nutno dát pozor, aby měl hráč dostatek ropy na plavbu, jinak navždy zůstane na
jednom místě. Jeden ostrůvek a kanál smí v daném časem použít pouze 1 hráč. Ropa
vyčerpaná 1 hráčem už pro další návštěvníku na ostrůvku nebude.
Rybaření
Je nakreslen čtverečkový papír s mapou moře. Každé družstvo si může nakoupit
několik flotil a s nimi jet lovit někam ryby. Ryby se samozřejmě vyčerpávají a
je nutné zvolit vhodnou strategii, aby se dohodli soupeři. Všechny lovy a nákupy
se evidují na papíře. Přesnější pravidla neznám, ale ono to stejně bohužel vede
na to, že vítězí ten, kdo pochopí, že musí vytěžit co nejdříve co nejvíc ryb.
Státy
Skupinky hráčů vytvoří několik států. Každý stát je charakterizován počtem
peněz, ropy, odkladů na ropu, vysokých škol, útočných divizí, obranných divizí a
pakty s ostatními, resp. mobilizací vůči někomu. Přesná pravidla je nutno
přiložit.
Počet kol je neznámý, ví se jen přibližně, 5 kol před koncem se to ale ohlásí.
Úkolem je nasbírat co nejvíce peněz. V každém kole provede svůj tah postupně
každý stát (začínající stát se kolo od kola posunuje). Jednotlivými tahy může
vydělávat peníze, zbrojit, těžit ropu, vyhlašovat válku, ...
Po skončení kola je ponechán čas pro volnou diskusi, kutí piklí... Stát se
nemůže izolovat, rovněž je nutno vytvářet skupinky, které spolu bojují. Zrada je
zde hlavním motivem hry.
Vlakové společnosti
Velice variabilní hra. Skupinka hráčů je železniční společnost, která musí
prosperovat. Na začátku je prázdný herní plán, do kterého se kreslí tratě,
vzniknuvší bažiny, ...
Úkolem hráčů je půjčovat si a vracet peníze bance, kupovat pozemky, dohodnout se
na přátelství s indiány, postavit s najatými dělníky trať, zamluvit si zakázku
na převoz něčeho do dané doby, zajistit bezproblémový převoz, zničit ostatním
jejich převozy, při tom všem podplácet organizátory, domlouvat se a kout pikle
proti ostatním, ...
Přesná pravidla nejsou důležitá, dohodnou se na místě. Vše závisí na libovůli
organizátorů.